Del 2/5: Speluppfattning, kortsiktiga resultat, ambition och långsiktighet.

2 Mar
 Hej igen.
Då var det dags för inlägg nummer 2 i denna följetong.
 
Jag tänkte diskutera kring speluppfattning, kortsiktiga resultat, ambition och långsiktighet, precis som rubriken antyder (igen). Jag börjar med scenariot nedan.
 
Scenario:
* Ett P03 lag (9-10-åringar) har en väldigt engagerad tränare (som förmodligen spelat relativt högt upp som senior).
* Detta lag åker iväg på mängder med cuper och turneringar, som man i stort sett alltid vinner.
* Man tränar mycket.
* Man spelar mot äldre, där man i stort sett alltid vinner.
* Man presterar en väldigt fin fotboll (relativt för P03’or, och även relativt mot de överåriga man besgrar).
* Spelarna gör bra bedömningar, och speluppfattningen verkar vara fint och tidigt utvecklad.
* Tränaren gör fina resultat och får vatten på sin kvarn av alla föräldrar hur bra han/hon är, och vilket fruktansvärt bra jobb han/hon gjort. Detta leder till ett högt självförtroende hos tränaren för han/hon får ju alltid höra hur bra han/hon är – Och resultaten pekar ju givetvis på detta också.
* All denna uppmärksamhet drar till sig blickar från föräldrar och barn i mindre klubbar då det verkar vara en fruktansvärt bra utbildning som pågår där.
* Laget blir populärt, och det är begränsat med platser i truppen – Så det sker en selektering – Och laget presterar senare ännu bättre än tidigare.
 
Finns det något negativt med det ovanstående?
Inte vid en första anblick kanske.. Det kan jag köpa.
 
Men om vi börjar skrapa lite på ytan, och även har förra veckans inlägg i åtanke – Det om hjärnans utveckling.
Hur kan vi nu bena ut fenomenet som är beskrivet ovan med hjälp av den forskning som finns att tillgå?
 
Vi börjar med att återupprepa det som framgick av Hugo Lagercrantz’s rapport om hjärnan som den första delen i denna följetong byggde på:
Att barnens hjärna inte börjar utveckla förmågan att pröva och bedömma förrän i 11-12-års åldern.
Och att den gråa substansen i hjärnan är som mest koncentrerad upp till 11-12 år. Fram till denna ålder är den receptiva förmågan hög, för att senare utvecklas mot förmågan att pröva och bedömma.
 
Hur kommer det sig då att individerna i just detta P03 lag har utvecklat ett mycket bättre beslutsfattande än sina motståndare?
Är spelarna i detta lag någon typ av ”superbarn” där den vetenskapliga forskningen inte gäller?
Nej, det tror jag inte.
Däremot så tror jag att man genom mycket träning har lärt barnen att spela på ett visst sätt. Man har alltså nyttjat den höga receptiva förmågan (”den gyllene inlärningsåldern”) för att nöta in förutbestämda spelmönster/passningsvägar/löpvägar etc.
Detta lär sig barnen jättesnabbt. Och när det väl är dags för match så spelar barnen efter de mönster de blivit lärda att följa.
Barnen presterar således fruktansvärt bra fotboll, men dom har inte en djup förståelse för spelet, utan en djup förståelse för förutbestämda mönster.
Skillnaden på det riktiga spelet fotboll och förutbestämda mönster ligger ju i att spelet fotboll bygger på konstant situationslösning och dynamik, medans förutbestämda mönster är en direkt motsats.
 
Någon som känner igen sig i situationen där ett lag har ställt upp i positioner på träning, där bollen spelas i ett förutbestämt mönster, för att sedan, efter 4-6 (typ) förutbestämda passningar resultera i ett avslut eller ett mål?
Och så börjar matchen.. Och någonstans mitt i matchen från ingenstans så sitter dessa passningar och alla vrålar i kör: ”BRA!!” ”Precis så ska vi spela!” för att sedan förgäves vänta på att det ska ske igen.
Det är ju så att spelet fotboll är extremt dynamiskt, och chansen att ett förutbestämt mönster ska passa in i denna dynamik är försvinnande liten. Och när det väl sker så handlar det helt enkelt om tur och tillfälligheter.
Som grädde på moset ska detta nu också diskuteras och analyseras i gruppen.
(Detta exempel är relaterat till hur dessa förutbestämda mönster är ineffektiva på nivåer där lagen behärskar ett relativt bra organiserat försvarsspel, till skillnad mot vad som är fallet när 9-10 åringar spelar mot varandra, då dessa mönster, om väl inövade ger en mycket högre sucess rate)
 
 
Vi i Sverige är givetvis glada för att vi är en nation som ligger så pass långt fram som vi gör inom forskningen, och i förlängningen att våra regeringar alltid haft forskningsanslagen högt upp på prioriteringslistan.
Just hjärnforskningen, där Hugo Lagercrantz är verksam, anses som världsledande.
Vi har även en fruktansvärt hög ambition, och är bra på att strukturera.
Vi har alltså stora möjligheter att utbilda riktigt bra spelare.
Våra forskare har tagit fram kraftfulla verktyg åt oss inom ungdomsfotbollen att använda i vårat arbete.
Jag skulle t.o.m vilja påstå att vi har möjligheten att bli värdsledande när det gäller att utbilda fotbollspelare relativt till det registrerade antalet.
Men den forskning som finns genomsyrar tyvärr inte våran verksamhet generellt. Vi har extrema ambitioner, och lägger ner stor möda och stora resurser, men jag tror att vi kanaliserar resurserna och energin ganska så missriktat.
Kan vi bara få styr på riktningen och fokuset, med den världsledande forskning vi har till förfogande och med barnen som utgångspunkt så tror jag stenhårt på Sverige som en stark fotbollsnation i framtiden i klass med Holland och Portugal, och kanske t.o.m ett snäpp eller två före dessa länder. 
 
Om vi återgår till ”den gyllene inlärningsåldern”, så anser jag att det man ska lära barnen i dessa åldrar ska vara de moment som faktiskt går att isolera, och som senare även kan användas i det dynamiska spelet.
Saker som koordination, teori är givna inslag i denna ålder när vi pratar isolering.
Det övriga, alltså passningar, teknik osv måste tränas på ett sätt som liknar det som upplevs i match. S.k funktionella övningar.
Däremot motsätter jag mig starkt mot att nyttja den ”gyllene inlärningsåldern” till att förprogrammera mönster att tillämpa under en dynamisk process.
man ska förprogrammera isolerade delar som spelet fotboll innehåller (såväl isolerat som funktionellt).
Matchen är ju där i utbildningssyfte. Det ska inte vara en arena för utförandet av förprogrammerade spelsekvenser.
Barnen ska spela match obehindrat, och i.o.m det bygga upp (återkoppling till del 1/5) en ”databs” av livs(fotbolls)erfarenheter som man senare i sitt liv (fotbollsspelande) har som grund när nya beslut ska fattas.
 
Som notis kan också nämnas att barnen i Sydamerika knappt spelar strukturerat överhuvudtaget innan 12 års ålder. Hur kan dom få fram en Tevez, Messi (kom till La Masia som 13-åring), Batistuta, Ronaldo, Ronaldinho, Aguero, Forlan, Simeone, Redondo, Zanetti, Higuain, Romario, Rivaldo, Dani Alves, ja, jag kan fortsätta i all evighet som ni förstår.
Det är knappast vad man kan säga om spelare från Sverige.
Visst, vi är ett mindre land, med en mindre pol av spelare. Men pratar vi spelare av den kaliber jag nämnde ovan så har vi…. Zlatan Ibrahimovic. En spelare.. Och han spelade fotboll i Balkan FC (eller vad dom nu hette) fram till 13.. En slump eller något att ha i åtanke?
 
Laget i det inledande scenariot är givetvis ett extremfall vad gäller resultaten som presteras. Jag tog i rejält för att få ett tydligt exempel. Det finns ju såklart lag som inte vinner i samma utsträckning som i detta exempel, men där metoderna är liknande och känns igen.
Så bara för att laget i vissa fall kanske inte är en vinstmaskin så är fortfarande metoden – om den liknar den som laget i exemplet har tillämpat – i rak motsats till vad forskningen säger, och vad spelet fotboll innebär.
 
 
Vad har laget i det inledande scenariot haft för fördel utav de tidiga vinsterna?
Ja, dom har nått en resultatmässig framgång, det är givet.
Tränaren har också fått en ”status” som framgångsrik.
 
Men vad har det gett barnen för något i ett långsiktigt perspektiv?
Det har gett dom en bild av spelet fotboll som inte stämmer överens med hur fotboll verkligen spelas. Ett motsatsförhållande som är väldigt svårt att ändra på. Det har alltså skapat ett hinder i utbildningen mot att bli en bra seniorspelare, snarare än en möjlighet.
 
Vad är fokuset när vi utbildar våra unga fotbollspelare?
I mina ögon, och förhoppningsvis i många andras ögon så är det absolut viktigaste att:
Få barnen att ha roligt och få en positiv bild av idrott och motion.
Få barnen att idrotta så långt upp i åldrarna som möjligt.
Få barnen att i större utsträckning undvika folkhälsosjukdomar så som fetma och depression.
Få barnen att utveckla förmågan att umgås i grupp.
Få barnen att skapa förståelse för att alla är olika, och att lära sig att respektera detta.
 
Men vad händer med de spelare som vill bli fotbollsproffs då?
Ja, jag har svårt att se ett motsatsförhållande mellan de mer ”mjuka” punkterna jag listade ovan och viljan att utbilda fotbollspelare av högsta klass.
Jag ser snarare att det är en förutsättning.
 
Noterbart är att i de mer långsiktiga perspektivet så har den enskilda tränaren inte fått någon ”status” eller några resultat att visa upp. Det är ju kanske lite tråkigt. Men fokuset bör som sagt vara på barnen, och absolut ingen annan stans.
 
Att jobba med och för barn måste alltid vara långsiktigt.
Problemet är att vi vuxna är resultatorienterade, och detta smittar tyvärr av sig på hur vi bedriver ungdomsidrotten.
Vi måste våga tro på långsiktighet på riktigt!
Inte bara använda termen i utbildningsplaner och policydokument. Långsiktigheten måste genomsyra hela verksamheten även ute på fotbollsplanen – i alla situaitioner – alltid.
 
 
Det var allt för denna gången.
Jag har varit inne och snuddat på selektering i detta inlägg, men jag har valt att inte resonera mer kring det då det kommer i ett separat inlägg lite senare i denna följetong.
 
 
Dennis

7 svar to “Del 2/5: Speluppfattning, kortsiktiga resultat, ambition och långsiktighet.”

  1. Stefan Kraft 2 mars, 2013 den 07:59 #

    Mycket bra! Har själv delvis gjort flera av de fel du pekar på i unga år och även sett vad som händer när killarna blir 13 och ska spela 11-manna (det är mycket som händer i ingången till tonåren). Den supertankern är fruktansvärt svår att vända – inte minst mentalt hos killarna.

  2. Max Factor 3 mars, 2013 den 10:28 #

    Jämför gärna med skolan: Vi har faktiskt nuförtiden i Sverige en mycket bra verksamhet som ser barnet från 6 års ålder (förskoleklass) och under övergången till låg-och mellanstadieklasser. Tyvärr är väldigt få lärare och förskolelärare ledare i fotbollen, de skulle tillföra mycket. Kanske dock kan det vara som så att de tycker det räcker med att undervisa (för det är ju det som det handlar om) på dagtid med ersättning för sitt kvalificerade jobb?
    Kunnandet som låg-stadie och mellanstadielärare har kombinerat med fotbollstränarkunskap skulle många klubbar kunna utnyttja för att ge pojkar och flickor ännu bättre förutsättningar.

    • Dennis Hortin 3 mars, 2013 den 11:22 #

      Lärarutbildningarna är förmodligen som du säger, betydligt bättre på att implementera den forskning som finns i utbildningen, jämfört med SvFF.
      I SvFF’s tränarkurser så finns det ju delar där just barnens utveckling nämns, men det känns som den inte är tillräckligt djupgående. Från forskningen (gjord på RF bland annat) så filtreras det för varje steg tills det når ut i verksamheten.
      Från RF (eller andra källor för forskning) – SvFF
      Från SvFF – klubbarna/tränarna
      Från Klubbarna/tränarna – Barnen
      I klubbarna och deras arbete så ser man väldigt lite utav den forskning som finns. Istället ligger fokus på tidiga selekteringar, resultat, inoffieciella SM osv. I alla fall ute på fältet.
      Det finns ju en del klubbar som faktiskt har högt utbildade (SvFF) ledare långt ner i åldrarna, men även där, eller kanske t.o.m främst där, verkar fokuset vara något helt annat än på barnen.
      Det finns ju givetvis som du säger, ett ganska stort kunskapsglapp generellt i arbetet med unga fotbollspelare.
      Jag tror att klubbarna måste lägga ner tid och resurser på att faktiskt öka denna förståelse hos de idèella ledarna till det bättre genom att bedriva intern-utbildningar.
      Ett ganska enkelt sätt att öka förståelsen, och i förlängningen kvalitèn på den verksamhet som bedrivs.

  3. Kai Gissberg 11 mars, 2013 den 12:11 #

    Som Du säger Dennis i SVFFs fotbollsutbildning tar man upp ”ett barns utveckling” i en särskild bilaga men både detta och ledarskap biten tycker jag man borde gå ner djupare i utbildningen. Dessutom tycker jag med några regeländringar som ingen tränare förening borde gå emot skulle gynna verktygslådan istället för den fysiska utvecklingen.

    * på 5- och 7 manna när MV börjar med boll eller man har avslutat ett anfall måste man tillbka över en linje (t.ex mittlinjen) innan man får pressa motståndaren= mv kan lugnt sätta igång spelet

    * 9-manna nytt för i år, målet står ju vid straffområdeslinjen flytta sidlinjen 5 meter på vraje sida med koner

    * spela 7-manna något år till

    • Dennis Hortin 13 mars, 2013 den 03:27 #

      Ja, det här med 9-manna måste nog tänkas om en aning.
      Anledningen till att det på senare år har införts är ju att spelplanen ska motsvara spelarnas ålder/förmåga.
      Genom att spela full 11-manna bredd så frångår man ju själva grundtanken.
      Att slå en hörna i 9-manna kräver att man ställer dit sin bästa, mest utvecklade spelaren där för att ens få in bollen.

      Som du säger så borde man ta in sidlinjerna minst 5 meter. Kanske t.o.m upp emot 7-8 meter..

      Jag tycker också att man borde spela 5-manna ett år längre, 7-manna ett år längre, och 9-manna ett år längre, för att sedan gå på 11-manna från det år man fyller 15.
      Detta koncept, tillsammans med användandet av stl 3, 4 och 5 på bollarna, samt att resultat i lägre åldrar bortptioritetas är ju precis vad Horst Wein förespråkar.
      Att spela fotboll på ett sätt som passar barnen.

  4. Karl Sandberg 12 april, 2013 den 02:13 #

    Intressant blogg.

    Antar att du syftar främst på boken ”Developing Game Intelligence in Soccer” när du citerar Horst Wein. Boken användes som stöd för en föreslagen metodik i bl a en kurs som spanska tränare höll i Stockholm 2010 och 2011 som jag medverkade som tolk i.

    Att styra barnets upptäckter till t ex att upptäcka vilken placering på planen och kroppsställning ger bäst överblick av spelplanen samt vilken placering på spelplanen ger en rationell täckning av spelytan ger i kombination spelare som står i ett system – ett mönster som bäst tillfredsställer dessa två grundprinciper om placering och täckning av spelytan. Logiskt uppstår spelvägar och ytor att flytta spelet i och till som kan tyckas vara inövade men som är helt enkelt en konsekvens av hur spelarna står på planen.

    I denna kurs behandlade man även detaljer i det individuella spelet som val av mottagningsfot i förhållande till pressen, val av riktning på med- eller mottag och andra tekniker med koppling till första bollkontakten. En övning som matchar den beskrivning som återfinns i ditt inlägg där bollen transporteras i ett bestämt mönster som följer systemets spelvägar och där syftet är att jobba med placering och ställning inför första bollkontakten användes. Övningens sista moment var just avslut på mål och olika variationer infördes som dels återkopplade till första bollkontakten men även till tänkbara alternativ som inspel från kortlinje snett bakåt framför mål. Det är då ofrånkomligt att inse kopplingen mellan systemet – hur spelarna står på planen – och en inövad spelväg som uppstår naturligt till följd av spelarnas placering. Placeringen härleds ur grundprinciper för lagspelet som återfinns i ”Developing Game Intelligence in Soccer”.

    Om upptäckten av geometrin i ett spelsystem då grundprinciper för lagspelet satisfieras presenteras för spelarna så att de förstår varför bollen flyttas i en viss spelväg eller till en viss yta så ser inte jag hur det är likställt med att frånta spelarna förståelsen av fotboll.

    Med vänlig hälsning,

    Karl Sandberg

    • Dennis Hortin 12 april, 2013 den 10:10 #

      Hej Karl.
      Tack för ditt bidrag.

      Horst Wein anknöts det inte till i just detta inlägg.

      Men den boken du refererar till är absolut en av de bästa på ämnet.

      Man ska dock skilja på åldrar i dessa sammanhang. I inlägget ovan så pratade jag om 9-10 åringar, och hur man främjar inlärning av fotbollens grundpriciper.
      När dessa principer sitter (14-16 år beroende på/ungefär/etc) så ser jag inga som helst problem med att börja träna enligt klubbens/tränarnas (beroende på klubbens struktur) filosofi, eller spelsätt.

      Men att träna in ett spelsätt med spelare som ännu inte har utvecklat en tillräckligt djup förståelse för spelet är ineffektivt och kontraproduktivt i det långa loppet.
      Det är ju ingen sprint tävling att bli bra på fotboll. Det tar ca 15-20 år.

      Ställer man däremot upp spelarna i något som liknar hur tränaren vill att spelarna är positionerade på match, men det man har som syfte, och hur man instruerar är med fokus på passning, mottagning, riktning på mottag osv, så är det ju inga problem.

      Jag menar att problemet uppstår när man berättar för spelarna: ”När han har boll, löper du dit, när du har boll gör du så” när vi pratar inlärning av spelet fotboll. För som alla som har spelat fotboll vet, så är det helt enkelt inte en sanning att man alltid ska ta en viss löpning när en viss spelare har boll.
      Det är ju stor skillnad på om bollhållaren är under press, eller är rättvänd utan press, för att nämna ett exempel.

      Och som jag nämnde i del 1/5, där jag tog upp hjärnans förmåga att pröva och bedöma, så besitter inte 9-10 åringar den egenskapen, och kan således inte utföra spelet så som vi vuxna ser på det.
      Vi måste ha förståelse för det, och som tränare, i takt med att barnen utvecklas, se till att träningsinnehållet är lämpat för åldern i det specifika fallet.

      Pratar vi inlärning, som frågan i ditt sista stycke behandlar, så är det ju så att barn lär sig absolut bäst när dom själva ser lösningen.
      Att berätta för dom att ”så här är det” är ineffektivt ur inlärningssynpunkt.
      Däremot, så kan en bra tränare, se när spelarna bygger upp ett bra anfall, och utifrån det styra sina frågeställningar så att barnen själva hittar svaret på varför just detta anfall lyckades.

      Då sker inlärning som allra bäst.

      För precis som du säger, så är det när dom upptäcker själva varför saker sker på fotbollsplanen.
      Då handlar det om att man som tränare håller sig ifrån att berätta sanningen för barnen, och att istället guidar dem fram till upptäckten. Allt enligt ”Guided discovery” metoden som HW förespråkar.

      Dennis

Lämna en kommentar